Márkaépítés okosan: nem csak a nagyok játszótere!

Napjainkban teljesen természetes, hogy a nagy multinacionális cégek kreatív ügynökségekkel dolgoznak. Belsős marketing csapat helyett most már inkább kiszervezik a munkát és cégen belül általában csak egy-két ember felel a marketing feladatok koordinálásáért. Ezzel minden szakmabeli tisztában van. Azt viszont kevesen tudják, hogy egy ponton túl egy KKV-nak is érdemes ügynökséggel dolgoznia. Kovács Béla, az ADistrict reklámügynökség ügyvezető tulajdonosa régóta dolgozik azon, hogy ne csak a nagy cégek privilégiuma legyen az, hogy egy profi csapattal dolgoznak együtt a márkaépítés során. Kosár Zoltán, az Optiposter ügynökség ügyvezetője és az Offline podcast műsorvezetője ezúttal Bélát kérdezte a cégek és a kreatív ügynökségek közötti kommunikációról és annak fontosságáról. Hallgasd meg a legújabb epizódot, vagy olvasd el ezt a bejegyzést, amiben az adás összefoglalóját találod.

Videó lejátszása

A Kovács Béla sztori

Kovács Béla pályájának elején ügyfélkapcsolatokkal foglalkozott. Kitartásának és elhivatottságának köszönhetően 4-5 év alatt már sikerült jó pozícióba kerülnie és a McCann-nél lett ügyfélkapcsolati igazgató. Karrierje során dolgozott a Tescoval, az Obival, a Chevrolet-vel és még sorolhatnánk. Több év vezetői szerep után döntött úgy, hogy megpróbálja egyedül, ekkor hozta létre az ADistrict kreatív ügynökséget.

Az ADistrict és a márkaépítés

Többéves tapasztalata azt mutatta, hogy a márkaépítés a KKV-k piacán bőven nem volt a megfelelő szinten, így már a kezdetektől erre a területre koncentrált. Célja az volt, hogy az ügyfeleit már anélkül is felismerjék, mielőtt a terméküket meglátják a vásárlók a boltban. Azt szerette volna elérni, hogy az általa képviselt márkákról már minden vásárlónak legyen prekoncepciója, elképzelése. Ehhez persze egy több éves tudatos tervezés kell és stratégia.

Ehhez tartozik az is, hogy kialakítsunk egy érzelmi köteléket a célközönség és a márka között. Rengeteget számít, ha van egy tudatalatti emlék a brandről. Ebben a nagy multinacionális cégek már profik, de ez a cél egy KKV számára sem elérhetetlen. Egy hazai cég is tud szerethető márkát építeni.

A klasszikus hibák

Bélának az a tapasztalata, hogy általában egy KKV-nál „mindenből van egy kicsi”. A marketing több részébe is belenyúlnak, de semmibe se igazán. Általánosságban elmondható, hogy nem jó a tartalom és a sztori, így nem tudják átadni az üzenetet és nem gondolkoznak rendszerben. Béla csapata a kommunikációs stratégiát és mérföldköveket teszi le, ez sokszor egy jó logóban és, vagy szövegben manifesztálódik.

De nézzük a legelejéről! Mikor lehet szükség egy kreatív ügynökségre a KKV-k szempontjából? Minden cég életszakaszában eljön az az idő, amikor a vezető azt mondja, hogy nincs ideje már a saját feladataival foglalkozni. Ekkor szükséges szintet lépniük. Két irány van, vagy belső marketing csapatot építeni, vagy bevonni egy ügynökséget. Azért is ajánljuk a másodikat, mert mindenképpen több emberre lesz szükség, hogy a teljes marketinget lefegyjük, viszont ennyi embert nem biztos, hogy el tudunk látni munkával, így nem feltétlenül éri meg.

Az ügynökségnél megtalálod azt a 360 fokos tudást, amire szükséged van.

Nézzük a folyamatokat

Ha még vacillálsz, hogy biztosan megéri-e kreatív ügynökséggel dolgozni az alábbiakban elmondjuk, hogy mit várhatsz az együttműködés során!

Az első és legfontosabb lépés, hogy az ügynökségnek teljesen tisztába kell kerülnie azzal, hogy ki a célcsoport. Ha az adott marketinges, vagy vezető ezt nem tudja megmondani, akkor az első lépés egy alapos kutatás. Így látjuk csak, hogy ki pontosan az ügyfélkör és, hogy mit gondol az adott márkáról. Ha ez már megvan, el tudunk kezdeni dolgozni a brandépítésre irányuló briefen. Itt már a stratégák is részt vesznek. Ide tartozik a versenytárs elemzés is, ami kihagyhatatlan része a stratégiának. Itt fontos, hogy  merjünk különlegesek lenni és kitűnni a versenytársak közül. Ő azt vallja, hogy találja meg a cég a saját hangját.

Feladatkörök:

  • Marketinges: Ügyféloldalon ő fogja össze az információkat és kontaktál az ügynökséggel, ott pedig az account direktorral. Neki mindent tudnia kell a termékekről, fő feladatai közé tartozik az árazás, termékfejlesztés, üzletmenetek átlátása és az összes információ részletes átadása.
  • Account director: Ő felel az ügyfél és az ügynökség közötti kapcsolattartásért és azért, hogy az ügyfél oldalon megfogalmazott feladatok és célok az ügynökségi szereplők számára tökéletesen értelmezhető módon és formában kerüljenek átadásra. Ugyan ez igaz az ügynökség irányából az ügyfél felé történő kommunikációban is.
  • Stratéga: Dekódolja, hogy mik az első lépések a projektben és, hogy mivel tud elindulni, meghatározza a főbb kommunikációs irányokat.

Ügynökségi oldalról még fontos szerepe van a szövegírónak, a grafikusnak és az art directornak is, de ügyfél oldalról leginkább a fenti szereplőket kell ismernünk.

Az operatív megvalósítás

Ha a brief mindenki számára megfelelő, az operatív megvalósítás és az üzenetek terjesztése következik, ehhez viszont idő kell! Körülbelül 3-6 hónap, hogy az ügynökség és az ügyfél megtalálja a közös hangot és megértse egymást. Ha a brief elkészül további 3-4 hét, mire rendelkezésre áll az első kreatív.

Sokszor előfordul, hogy a cégek az üzleti és a kommunikációs hibát egyenlőnek tekintik, pedig ez nem egymásból adódik. „Tisztelt tulajdonosok engedjétek az ügynökségeket szárnyalni!” – hangzik el Bélától, aki úgy gondolja, hogy a hazai KKV-k lehetnének  sokkal bevállalósabbak is. Mindenképpen azt javasolja, hogy ha már együtt dolgoznak egy ügynökséggel bízzanak benne, ha ez megvan, akkor sikeres lesz a közös munka.