PR és employer branding: már nem elég az online!

Nem csak a hirdetések világában elképesztően nagy a zaj napjainkban. A cégek számára elengedhetetlen a jó PR, de azt már kevesen tudják, hogy üzenetüket, hogyan jutassák el a megfelelő orgánumnak. Egy ügynökség ebben is nagy segítséget nyújthat egy vállalat számára. Zubán Zoltán huszonhét évvel ezelőtt kezdte el pályafutását ebben a szakmában. Azóta nagyot fordult ez a világ. Az Offline Podcast második adásában Kosár Zoltán offline média specialista, az Optiposter köztéri média ügynökség tulajdonosa a PR szakértőt kérdezi a majd harminc év alatt megszerzett tapasztalatairól. Hallgasd meg az adást, ha kíváncsi vagy Zoltán konkrét példáira, érdekes projektjeinek történetére, vagy olvasd el ezt a cikket, mely az epizód rövid összefoglalója lesz.

Videó lejátszása

Így kezdődött minden

Zubán Zoltán huszonhét évvel ezelőtt kezdett el dolgozni a Ferling PR ügynökségnél. Akkor még keveset tudott erről a szakmáról, kommunikációt és marketinget tanult pályafutásának kezdetén. A kezdetek kezdetén, a ranglétra alján, az ügyfelek mindennapos kiszolgálását végezte. Amiért különösen hálás, hogy az ügynökség folyamatosan lehetőséget biztosított számára, hogy tovább tudjon fejlődni és ezzel ő minden alkalommal élt is. Rengeteget tanult az évek során, ami kifejezetten ösztönzőleg hatott rá. Kitartó munkájának köszönhetően mára már ő a Ferling PR ügynökség ügyvezető igazgatója és stratégiai tanácsadója. A cég mostanra számos neves díjjal is büszkélkedhet, amelyeknek hála folyamatosan új ügyfelekkel bővül az ügynökség.

Ma már ritkaság számba megy, Zoltán azonban majd harminc év után is töretlen lelkesedéssel végzi mindennapi feladatait. Fő motivációját a kollégák és az ügyfelek adják. Úgy gondolja, hogy munkája nagyon változatos, mindig érik váratlan helyzetek, így soha nem válik unalmassá a munkaköre. Amit legfőképpen élvez, hogy bele áshatja magát egy adott projektbe. Ezekre általában teljesen rá tud hangolódni, szerinte ezt nem is lehet máshogy csinálni. Persze nála is voltak néha nehéz időszakok, de soha nem érezte azt, hogy kiégett és váltania kéne. Ennyi év után is élvezi, amit csinál.

Erre minden vállalatnak szüksége van

Jogosan merül fel a kérdés, hogy vajon miért is lehet egy cégnek szüksége egy PR ügynökségre. Zoltán ezt úgy fogalmazta meg, hogy ők az emberek közti kommunikáció támogatásával, segítésével és lerövidítésével foglalkoznak. Tehát az ő szerepük az, hogy megfelelően kommunikáljon az adott partner az ügyfeleivel vagy partnereivel, legyen szó kis közösségről vagy egy nagyvállalatról. Fő feladatuk, hogy segítsék megérteni és eljuttatni az információt, ahhoz, aki ezzel dolgozni tud.

Három évtized alatt rengeteget gyorsult a világ. Most sokkal többen foglalkoznak azzal, hogy a saját témájuk, hírük legyen a befutó, amiről beszélnek, ami eljut az orgánumokhoz. Zoltán azt vallja, hogy nem az ügyfélnek a feladata, hogy kitalálja, hogyan tudja értékesíteni saját termékét. Úgy véli ez szintén az ügynökség dolga. Szerinte csakis úgy működhet jól a közös munka, ha értik és jó kapcsolatot ápolnak az ügyféllel.

Ilyenek például azok a rendezvények, amiket eddig szerveztek. Számára nagyon fontos, hogy elsőként több találkozó során alaposan átbeszéljék, mit is szeretne elérni az ügyfél. Ez alapján tervezik meg a stratégiát. Mindig törekszenek az újító, figyelemfelkeltő eszközök használatára és arra is nagy hangsúlyt fektetnek, hogy az eseményen olyan tartalmak szülessenek, amiket később megfelelően fel lehet használni az online térben. Ezek tovább segítik azt, hogy az ügyfél biztosan elérhesse a kitűzött célt. Ami szintén fontos, hogy ők mindig több dimenzióban gondolkoznak.

Employer branding – így csinálják ők

Az employer branding vagyis a munkáltatói márkaépítést egy olyan terület, amiben Zoltánék csapata komoly szakértelemre tett szert. Két fő célcsoportja van: az adott vállalatnál dolgozó munkatársak és a külső, vagyis leendő munkavállalók csoportja.

Az employer branding mindig egy hosszú, összetett folyamat. Ők munkavállalói életciklus alapján gondolkodnak erről a területről. A legfontosabb minden esetben a belső kommunikáció, hiszen azok az emberek viszik tovább a cég jó hírét, akik már ott dolgoznak. Általánosságban elmondható, hogy a Ferling ügynökség leginkább egy adott problémában szokott segíteni. Ilyen például, ha egyszerre sok embert keresnek egy vállalathoz.

Az employer branding kommunikációjában mindig az az első lépés, hogy felkeltsék és megragadják a figyelmet. Ennek számtalan eszköze lehet, például egy sajtóesemény, de jól használhatóak az offline marketing eszközök is, mint például az óriásplakát a citylight vagy a járműreklám. Ami viszont kihagyhatatlan, az az online média. Miután olyan offline eszközökön, mint az óriásplakát a citylight vagy a járműreklám felkeltették a munkakeresők figyelmét következő lépésként az a cél, hogy a lehető legegyszerűbben találjon rá arra, ami érdekelheti. Zoltán az employer branding során azért is ajánlja kiemelten az offline eszközök használatát, mert tapasztalata szerint, több helyen kell találkozniuk az embereknek az üzenettel, mint egy online felület, ahhoz hogy az igazán meg is maradjon bennük.

Ebben is az élen járnak – kríziskommunikáció és városmarketing

Krízis helyzetben, egy űr keletkezik a kommunikációba, amit a vállalatnak ki kell tölteni. Ilyen szituációban felfokozott a hangulat, ezért kell minden esetben előre gondolkozni. Zoltán szerint az ilyen helyzetekre minden cégnek rendelkeznie kell egy kommunikációs kézikönyvvel, ennek minden felmerülő szituációt tartalmaznia kell, és az arra már jó előre kitalált megoldást és kommunikációt is. Szerinte érdemes kommunikációval csökkenteni azt a veszélyt, hogy elégedetlenek legyenek az emberek egy kialakult szituáció miatt. Tapasztalati alapján elmondható, hogy rengeteg fajta krízis helyzet van, nincs egy megfelelő bevált recept, de ami biztos, hogy tudni kell, hogy mikor és mi történt és mi fog történni a vállalat részéről. Több cégnek segítettek már a megfelelő kríziskommunikációval kapcsolatban is.

Ezenkívül a városmarketingben is szereztek már tapasztalatot. Ezen a területen is bőven akad tennivaló, hiszen egy városnak a lakók felé és turisztikai szempontból is kommunikálnia kell. Meg kell mutatnia, hogy mi történik ott, mitől olyan élhető, ennek pedig rengeteg módja és eszköze lehet, lényeg a hiteles kommunikáció. Egy ilyen kampányban hangsúlyt kaphat az oktatás, a gazdaság vagy az egészségügy és gondolni kell a befektetői oldalra is a stratégia megtervezése során. Zoltán szerint itt is nagyon fontos offline és online eszközöket egyaránt használni a kommunikációban.

A PR és az offline média

Összeségében elmondható, hogy a legtöbb PR kampányba megfelelően be lehet építeni az offline eszközöket. Zoltán szerint azok a cégek nem kommunikálnak megfelelően, akik az online mellett teljesen elengedik az offline vonalat. A nagy zajban könnyen elveszhet az üzenet, így fontos, hogy különböző eszközöket kombináljunk, ezáltal nagyobb eséllyel juthatunk el a fogyasztóhoz. Véleménye szerint rengeteg olyan offline eszköz van ami még hat ránk és csak az offline térben működik.